tvavgiften ingår.

Hejsan,

Idag har det HÖR OCH HÄPNA: också varit sol! HELA dagen. Det är rätt soft. Idag var vi på vår första dag på jobbet IBM greenock. Jadu. Det var lite som att börja skolan igen. Fast denna gång med en klass på flera hundra personer. Alla sitter i en och samma sal, och alla, verkligen alla, sitter ner. Klart som fan att alla också vänder sig om och glor när vi skulle gå igenom salen för att se oss omkring. Tjejen som höll vår introduktion var italiensk, så vi behövde inte direkt anstränga oss för att förstå accenten (hon pratade normal engelska).

När vi skulle beställa lunch var vi något förvirrade då vi inte alls visste hur man skulle göra. Alla stod och stirrade som yra hönor. Till sist var jag, som vanligt, först med att prova. Självklart gjorde jag fel.. och folk stirrade. De stirrade på oss som om vi vore djur på ett zoo.. "Åh, lamkött" tänkte de säkert. Vi fick även träffa de team vi ska jobba med och fick en liten inblick i vad det är vi ska göra. Herregud säger jag bara. Så sjukt mycket att lära sig. Men tur att vi har flera veckors med träning sen.

Vi fick sluta tidigare så vi ringde mäklaren direkt när vi kom hem. Tyvärr fick vi inte den lägenheten vi hoppats på - vi fick något mycket bättre. När de meddelade att vi inte fick den vi anmälde oss till sa de att de hade en vi kunde få se nu, om en halvtimme, före alla andra, om vi ville. Mitt i centrum ligger det, nära buss och shoppingmall. OH MY GOD, jag och lotta är kära. Vi ska till mäklaren och skriva kontrakt på måndag. Underbar lägenhet. Stora rum, ny vedspis, nya mattor, tre tvapparater. Vi flyttar på tisdag eller senast onsdag, känns bra. Bilder på lägenheten kommer sen.

Saker jag konstaterar:
- Britter verkar vara smått rädda för bränder. De har branddörrar överallt, inte bara en sån grön lysande gubbe som vi har hemma, utan branddörrar som måste vara stängda.
- Att betala mat på jobbet är jobbigt. Man måste fylla på ett kort med pengar, ungefär som ett matkort i skolan eller ett kontantkort, som man sedan använder.
- Här är det billigare att bo i centrum pga all trafik. Konstigt eftersom det är tvärtom hemma. Bra för mig och Lotta dock, att skatta på lägenheten och så är billigare.
-  Det är svårt att direktöversätta Hook up with someone. Jag är vanligtvis bra på att direktöversätta. White trash tillexempel, det blir det fina vitt skräp på svenska.

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0