Oh Scotland

HEJ!

Har inte haft tillgång till internet - har därför inte kunnat blogga.
Skottland är fint, regnar alltid. Haha. Ingen myt direkt.
Öh. För att göra det lite strukturerat kommer jag skriva om dagarna för sig. Enjoy!

Monday:
Vi packade det sista och åkte till Skavsta. Haha där fuskade jag mig in med mer handbagage än vad man får och gjorde det galant. Taxichaffören som skulle hämta upp oss hade åkt till fel flygplats så jag och Lotta fick vänta en timme. När vi väl fick skjuts körde han som en jävla galning, höll ju på att dö flera gånger. Både jag och Lotta sa några roliga saker under tiden. Lotta började peka på några hus och konstaterar "åh, det där var gulligt.. det med, det också..... eller vänta - de är ju lika dana allihop". Det dumma jag sa var "det är bäcksvart i det mörka".

Tuesday:
Idag fick vi möta de övriga nyanställda. De flesta verkar mesiga (vilket senare visade sig vara sant då en en ung danska åkte hem efter två dagar). Vi fick också starta upp nya bankkonton, vilket tog typ hundra år. Efter det bestämde jag och Lotta oss för att besöka Oak Tree Mall, som ligger i stadens centrum. OH MY GOD säger jag bara alltså. Sjukt vad snygga kläder de har.. och priserna! Primark <3 (Ungefär som ett HM, fast billigare och bättre utbud). Vi köpte underkläder där och lite annat smått som behövs på apoteket.

Wednesday:
Började med att vi blev upphämtade av en chafför, som vi sedan blev skjutsade till diverse lägenheter och Room for rent. Imorgon har vi en dag ledigt för att titta själva, så jag ringde runt till olika mäklare, imorgon ska vi alltså titta på två lägenheter. Den ena har vi redan tittat på, men vi vill se den igen för att kunna jämföra med den andra. Vi fick betalt lunch idag också, så vi lyxade till det med det dyraste ;) och dessert.
Idag fixade vi också telefonkort, som för övrigt är rätt krångligt här om man inte vet hur man gör. Tydligen får man inte med sig telefonnumret direkt med kortet, som hemma, utan man måste ringa och aktivera det och per telefon får man numret. Konstigt men sant. Och när vi ringde till Kundservicen för företaget som har kontantkorten vi köpte frågade de var vi hade köpt dem. "Pundsland" svarade vi, då garvade dem åt oss. Poundsland är en affär där allt kostar ett pund (12 kr). Tvättmedel, mat, kläder, inredning osv.
 
Saker jag har konstaterat hittils:
-
Alla skottar säger "okey" efter varje mening. Ex. "the store is that way, okey, and then you go left, okey, and then right okey" osv.
- Britter kör på fel sida (vänster) och det är jobbigt!!!!! Dessutom kör de som galningar, jag och Lotta har halvt blivit halvt påkörda redan flera gånger.
- Portionerna på KFC är sjukt stora.
- LIDL är inte lika bra här som hemma.
- Skottar har rolig dialekt som är väldigt svår att förstå, man måste verkligen lyssna. Du anar inte hur många gånger jag och Lotta hört fel. Vi ler, nickar och ser glada ut, och så hoppas vi i slutändan att vi förstår vad de säger.
- Det regnar alltid.
- Ikeasängar är sköna
- Jobbigt när inte handfaten inte har en vanligt kran som hemma, utan två, en för varmt och en för kallt. De sitter så långt ifrån varandra att antingen får man iskallt eller kokhett (om man inte väljer att sätta en propp och fylla upp hela handfatet)

Puss och Kram, vi hörs!

Kommentarer
Postat av: Anonym

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! Bästa kommentarerna ever! (y)

Kul för er att det verkar gå framåt med era lägenheter någolunda iaf, själv sitter jag är och är FORTFARANDE köplats 50 i fuckin Lund jag börjar seriöst hata allt och alla! :D

Fortsätt skriva roliga och dumma saker det är roligt att läsa!

2009-07-22 @ 20:53:10
Postat av: Skrattar bäst....

Tja Du HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, den som gapar efter mycket....



Jag känner en tjej som har köplats mellan 10-13 till såväl lägenhet som korridorrum i Lund. Men hon gjorde förstås rätt och i rätt tid, dvs inte i FÖRTID.... men nu är hon i Skottland!



Häpp!!

2009-07-22 @ 22:31:51
Postat av: denise

åh jag älskar skottland , älskar deras dialekt.

vart där för 2 år sen , vill tillbaka !

2009-07-27 @ 19:55:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0