ikea, almost like home

ÄNTLIGEN har jag tillgång till bloggen. Av någon annledning ville inte publishme logga in mig. Aja, skönt att det funkar nu iallafall. Ännu en solig dag här, börjar faktiskt tro att de har sommar här också. Igår var jag och lotta på IKEA. Fy satan vad jag gillar ikea, speciellt utomlands. Det känns som hemma. Vi köpte lite småsaker till lägenheten vi flyttar in i på tisdag eller onsdag. Saker som man inte tänker på att man har hemma. Galgar, skohorn, badrumsmatta, lakan, tallricksunderlägg, durkslag och sånt, ljus och lite småsaker. Numera har tydligen ikea börjat sälja kläder, det var lite akward faktiskt. Vem vill ha en ikea tröja? Eller varför inte en ikeatvål (som förövrigt inte var värd priset)?. OCH SEN NÄR FÅR MAN POMMES TILL KÖTTBULLAR!?!?!!?!?! Yes, you heard me, vi fick pommes till köttbullarna. Man fick be speciellt om man ville ha potatis istället. Här har de ju inte vanlig färs de gör dem med, utan biff och fläsk. Så de smakade inte riktigt som de brukar. Efter vi hade betalat våra saker vandrade vi rätt in i ikeas "matavdelning". ÅH - heaven. De hade alltifrån pågens gifflar, annas pepparkakor, marabou choklad, abba sill, kalles kaviar till frysta köttbullar, wasa knäckebröd och arla ost. Vi köpte med oss en tub kaviar hem, vi ska ändå till ikea nästa helg också så vi köper resten då.

Igår såg vi också fyra män med kilt, så nu kan vi bocka av det från listan. Haha.

Direkt när vi kom hem däckade jag, vilket var rätt skönt. Sen efter det såg jag på Big brother, haha, Onödigt program ska jag be att få tala om. Dock är big brother här och big brother hemma något annorlunda. De har mer regler om att man inte får packta och sådant här, alltså inte lika mycket intriger. För övrigt hittade vi en karamellkungen igår. Dyrt som fan, men svenskt godis. Inte för att jag äter speciellt mycket godis längre men det var ändå konstigt att se..

Kommer bifoga lite bilder i dagens blogg. Kommentera gärna!!

Saker jag konstaterar:
- Att ta buss nr X7 är en jätteomväg. Istället för att ta nr 1, som tar typ en halvtimme, går bussresan på ungefär 1 ½ timme (man kan dock sitta och titta på den fina naturen, men efter en timme blir det rätt långtråkigt).
- De finns inga utmärkta övergångsställen här. Det finns vid vissa rödljus, typ utanför mallen. Men då lyser den gröna gubben i 10 sek kanske, så man får skynda sig över. Annars får man springa över vägen, och med tanke på att det är vänstertrafik, vilket inte sitter automatiskt i mig, så blir man lätt förvirrad och rätt mesig. Man kan stå och vänta på att det ska bli fritt länge. Vi hittade dock ETT övergångsställe, vilket var utanför ikea.
- Här har de, på större parkeringsplatser, en fil för gående. (Ser ungefär ut som cykelfilerna hemma, men med en gubbe i istället).
- Bussarna håller inget direkt tidsschema. De har ett schema, men följer det inte.
- Här finns många Harry Potterliknande hus här.

Klicka på bilderna så blir de större. 
 
  
 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0